zondag 26 juni 2011

Sociaal gedrag van honden

Kennen jullie het, die vrouwen met hun kleine witte hondjes? Ik heb zelf een hond, kruising Hollandse en Mechelse Herder. Een heel sociaal dier, zo heb ik haar opgevoed. Ze is gek op mensen, vooral kinderen, en andere honden. Maar ja, veel mensen kijken alleen naar het uiterlijk, en een Herder heeft een bek vol tanden die duidelijk te zien zijn. Als ik er aan kom met Misha (de naam van mijn hond) bij mij in de buurt gaan sommige vrouwen met hun kleine witte, snoezige hondjes, snel een
steegje in of ze keren om. Want daar komt een Herder aan, een killer. Helemaal fout. Ik heb het meegemaakt met een zwart hondje maar ook klein. Ik liet mijn hond uit en ik kwam een oudere man tegen met dat kleine zwarte hondje.

Mijn hond was toen nog jong, en ik heb haar altijd naar haar onbekende honden laten toegaan. Sociaal gedrag aankweken. Dat ging altijd goed. Maar die man keek wat afstandelijk, dus ik dacht: Ooh jeh, weer zo iemand die iets heeft tegen Herders. Dus ik zei:"Het kan geen last hoor, ze is goed met andere honden". Die man zei echter dat zijn hond niet van andere honden hield. Oke, dacht ik, dat kan ook weer, mijn hond kan van andere honden houden, maar dat betekent niet dan andere honden weer van mijn hond houden. Dus ik liep door, Misha wou graag naar dat hondje toe, vriendjes maken. Mocht niet. Na een paar keer dat hondje tegen gekomen te zijn, en dat ze er niet naar toe mocht, begon ze te grommen als we dat hondje weer tegenkwamen, en nog weer later begon ze te trekken aan haar riem, haren overeind, en ze wou naar dat hondje toe, en niet met vriendelijke bedoelingen.

Ik heb op Internet opgezocht hoe een sociale hond als Misha zo kan reageren op een andere hond. Daaruit bleek dat als een hond niet naar een andere hond mag, dat er dan iets fout zit in die andere hond, dat moet afgestraft worden. Daarom mensen, als je een hond neemt, laat hem of haar dan altijd naar andere honden toegaan. Sociaal gedrag zit er niet automatisch in bij een hond, voor een gedeelte moet je het ze aanleren.
Bron: Ton Reus





Deel!

comments powered by Disqus